måndag 26 maj 2008

Samhällets förfall aka Babylon

Varför ska jag vänta?
Planera
Tänka efter
"Tänk efter ordentligt före innan du gör något dumt"
Men det här är inte dumt!
Jag tycker det är en briljant
men kanske inte så vanlig idé
Samhällskritik on the run
Vägra leva stillasittande
Hängandes med i systemet

System är till för att brytas!
Jag passar inte i era alldeles för tajta mallar
Jag gillar inte 9 to 5
Köttindustri påhittad för ett "bättre" samhälle
Som om vi står över alla andra
De som styr är nazister
Som tror att de har makten över allt och alla
Även sig själva
För vad de gör får ändå någon annan städa upp

En kultur som bygger på att vi inte ska uppfostras till människor
utan till slavar
Vi ska inte prata med varandra
tycka om varandra
leva med varandra
Vi ska följa med
inte ifrågasätta för starkt
inte leva för extremt
inte gå emot uppsatta regler och normer
Fortsätt handla så ska du se att det blir bättre sen

Men blir det bättre?
Kommer någon må bättre om jag konsumerar?
Kommer grisen att få böka i jorden och vara glad
om du köper hans mamma?
Kommer jorden bli bördigare om vi handlar mer mat än vi kan äta?
Kommer de fattiga få det bättre om vi dricker oekologiskt icke rättvisemärkt kaffe?

Vi föds inte upp idag för att göra en bättre värld
Vi föds upp för att föda de som redan har alldeles för mycket att äta
Varför lär de oss inte att vi inte behöver köpa nya kläder varje månad?
Varför propagerar de inte för att alla ska bli militanta veganer?
Varför prediktar de inte om hur vi kan förändra samhället tillsammans
utan lagar
utan regler?

Kanske för att de inte tjänar pengar på det
Kanske för att de är för egoistiska för att vilja skänka bort sina slantar för en bättre sak
Jag kan leva med 0-tolerans
Jag kan leva utan att konsumera varor som skadar
Jag kan odla min egen mat
Ta resten ur containrar
För den maten är redan bortkastad för att någon annan inte vill ha ett äpple som har ett märke på sig
en banan som är lite brun
en paprika som inte är perfekt glänsande röd.

Jag är en samhällskritier
som skapar mina egna normer
mina egna regler
Jag vägrar växa upp

Jag har fått nog!

Inga kommentarer: