måndag 19 maj 2008

Jag om x dagar och x år

Jag vill skaffa en hippiebil.
Ja du vet.
En såndär man kan bo i.
Som dom hade på det gamla hederliga 70-talet innan jag ens var född.

Jag vill turnera med den,
bo i den,
och leva på noll kronor om dagen.
Leva på mat ur containar
och slanga bensin.
Sluta köpa
bara leva.

Jag vill inte längre konsumera,
jag vill expandera.
Jag vill leva på luft och kärlek.
Leva det goda livet.
Göra som dom gjorde förr i tiden.
Odla själv.
Låta det ta tid.

Det gör inget om jag blir avskum i deras ögon,
smutsig i deras ögon,
kriminell och äcklig i deras ögon.
För i dina ögon är jag fortfarande vacker.

Jag lever hellre på luft än säljer min själ till lagboken.
Det är du och jag och bilen
och vi ska bestiga emotionella berg.
Slå ner väggar och få någon att reagera.
Uppleva äventyr vi inte trodde fanns,
platser vi inte visste fanns,
människor vi aldrig skulle träffat.

Jag vill skriva min egen historia
och jag vill vara stolt över den.
Ingen arbetarslav
under kapitalets makt.
Bara kärlekens makt,
frihetens makt,
makten att bestämma själv.

Jag vill köpa friheten att aldrig mera behöva köpa något.
Leva fri
utan lagar
utan regler
bara frihet.

Jag skapar mina egna normer
och välja mina egna vägar.
Det är du och jag och bilen
och vi är på väg bort och till.
Till en konsumtionsfri verklighet
där vi skapar vår egen värld
och lever under en klar himmel.
Jag vill ge mig iväg nu.
Allt jag behöver är dig, en bil och en väg att börja på.

Inga kommentarer: